top of page
Zoeken

It's all about Next Gen Leadership

  • Foto van schrijver: Coen De Vries
    Coen De Vries
  • 21 nov 2021
  • 3 minuten om te lezen

Bij de World Cup van de wereldwijde studenten organisatie Enactus, in Londen 2017 gaf Paul Polman (ex CEO Unilever, Co-Founder of IMAGINE, Chair of the International Chambers of Commerce) aan dat de 2030 SDG agenda een jongeren agenda is. ā€˜After all, the 2030 agenda is a youth agenda. The time is now for young entrepreneurs to stand up and develop businesses that can contribute to achieving the SDG's, securing a zero-poverty, zero-carbon, more inclusive world that we we can all be proud of’. Net zoals o.a. Paul Polman e.a. ben ik er van overtuigd dat we voor de noodzakelijke transitie het zeker moeten hebben van de jongeren, de next generation leaders. Uiteraard ā€˜verrijkt’ door de oudere generatie met hun kennis, ervaringen, netwerk en funding mogelijkheden. De transitie lijkt makkelijker te maken voor de jongere - dan de oudere generatie. Zij zijn van nature al meer op betekenis gericht en waarden gedreven. Dat is ook wat ik ervaar als ik met studenten van Enactus werk. Ze zijn gedreven om positieve impact te maken en zich te ontwikkelen tot verantwoorde leiders.


'Vooral jongeren hebben weinig met systemen en ingewikkelde organisatiestructuren. Zij vinden vakmanschap belangrijk, en leiderschap over zichzelf.’ (Bron; Jos Blok-oprichter Buurtzorg)

Resilient generations hold the key to creating a ā€œbetter normalā€

'Millennials and Gen Zs aren’t just hoping for a better world to emerge after the COVID-19 pandemic releases its grip on society—they want to lead the change. If anything, the pandemic hasĀ reinforced their desire to help drive positive changeĀ in their communities and around the world. And theyĀ continue to push for a world in which businessesĀ and governments mirror that same commitment toĀ society, putting people ahead of profits and prioritizing environmental sustainability, diversity and inclusion,Ā and income equality. As we move toward another new normal, we all have an opportunity to reset and reimagine a better normal, a brighter future reshaped with these values in mind'.

(Bron: The Deloitte GlobalĀ Millennial Survey 2020 - Michele Parmelee, Global Chief Purpose and People Officer)


We gaan van de huidige kapitalistische prestatiemaatschappij en ā€˜knowledge economie’ naar een ā€˜transformatie economie’ waarin een mindset gericht op betekenisvol zijn, ethiek, gemeenschappelijke waarden, empathie en samenwerking de essentie zullen zijn.


ā€˜The final ingredient for creating sustainable transformation at work is purposeful leadership. Research conducted by Prof. Dr. W. Visser with Cambridge University’s Institute for Sustainability Leadership shows that there are many distinctive characteristics of leaders who are driving positive change in society . These are leaders who apply systemic, disruptive, inclusive, sustainable and ethical approaches to respond meaningfully to society’s challenges’. (Bron: Rapport sustainability@work 2020 - sustainable transformation van Randstad Groep en Prof. Dr. Wayne Visser Antwerp Management School).


Leiderschap is altijd al van groot belang geweest. Bij alle grote uitdagingen, ontdekkingen en veranderingen was leiderschap de driving force.

ā€˜Een goed leider creĆ«ert ruimte voor verandering door te luisteren naar wat anderen zeggen en hierbij verschillende perspectieven te betrekken’: Janka Stoker, RUG.

Denk maar aan Martin Luther King met zijn ā€˜I have a dream’ en strijd tegen discriminatie, Nelson Mandela met zijn strijd tegen de apartheid, President Kennedy met zijn ambitie om een man op de maan te zetten, de wereldleiders die de SDG’s hebben gerealiseerd, Urgenda met hun strijd tegen de NL regering voor een klimaat akkoord, tot en met Malala Yousafzai die strijd voor gender equality en Greta Thunberg die zich inzet voor climate change.


Maar zeker ten tijde van transformatie is leiderschap cruciaal. Het leiderschap dat nu nodig is moet purpose driven zijn. Dan staat altijd op ƩƩn wat de wereld nodig heeft. Vervolgens komt de vraag hoe je daar met je kwaliteiten en motivatie een relevante bijdrage voor alle stakeholders aan kan leveren en tot slot de vraag hoe je er waarde voor terug kan krijgen (= levensplan / verdienmodel nieuwe stijl).


Dus niet meer hoe kan ik/organisatie/aandeelhouders zoveel mogelijk geld verdienen met datgene waar we (voor zorgen) goed in (te) zijn, waar we (met marketing / algoritmes) enorme vraag naar creƫren en uiteindelijk de wereld niet dienen. Sterker nog de wereld mee kapot maken en dan ook nog eens niets compenseren (Co2 compensatie, investeringen in duurzaamheid en eerlijke belastingen betalen).

ā€˜Every business must focus on purpose. This change in the system must be reflected in business. Each business must define, deliver on and constantly update an explicit purpose that governs all its decisions and informs its corporate culture. And when defining its purpose, the SDGs can again act as a useful framework to help a company clarify its contribution to society’. (Bron: PWC)

Ondanks dat de huidige generatie jongeren al behoorlijk purpose driven is moeten we in mijn beleving het leiderschap van de jongere generatie nog veel actiever ā€˜purpose driven’ ontwikkelen en ondersteunen. Het onderwijs, de politiek en het bedrijfsleven kunnen hier een zeer belangrijke rol in vervullen!


Met het door mij ontwikkelde spel "next generation leadership" ga ik hier een bijdragen aanleveren. Doe je mee?


Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


bottom of page