top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverCoen De Vries

Af-, om- en opbouwen + consu-minderen

Mede door de corona crisis is duidelijk geworden dat er sectoren / bedrijfstakken en organisaties zijn die zullen moeten afbouwen, ombouwen en opbouwen. Op de website van ING krijg je een beeld van de omzetprognoses voor de diverse sectoren. Dit geeft een indicatie over die sectoren die op de korte termijn toegevoegde waarde kunnen leveren.

Maar op de langere termijn zullen die sectoren die nog volledig draaien op fossil fuels of die alleen producten maken die zeer belastend voor de aarde zijn -dus niet duurzaam- zeker moeten afbouwen.


Sectoren die we nodig hebben maar nog niet duurzaam zijn maar we wel mee willen nemen naar de nieuwe gewenste economie zullen we moeten ombouwen. De sectoren die in de gewenste economie goed zijn voor mens en milieu zullen we moeten opbouwen.

Uiteraard heeft dat alles gevolgen voor de medewerkers, financiën en alle andere stakeholders. Maar we zullen enerzijds wel moeten en anderzijds biedt het ook altijd weer nieuwe mogelijkheden. Om- en/of op te bouwen en daarmee kansrijke sectoren zijn volgens mij:

  • Uiteraard de vitale sectoren.

  • Sustainable living (duurzaamheid / circulair / innovatieve producten/diensten).

  • Technology (cyber fysieke systemen, robotisering etc).

  • IT & telecom (a.i., data, beeld bellen, video conferencing, e-learning).

  • Energie (wind, water, waterstof, + de installatie techniek).

  • Duurzaam transport en mobiliteit (zowel voor business als consumers).

  • Food, nutrition, bio-tech.

  • Health & vitality (e-health, medische innovaties, persoonlijke health app’s).

  • e-Business / online warehousing. (Ter informatie: Amazon.com heeft in maart/april 2020 175.000 nieuwe werknemers aangenomen. Bron; Trouw Online 1 mei 2020)

Retail mits duurzame / circulaire producten:

  • Kringloop, 2e hands, ‘duurzame’ winkels van spullen, tot kleding tot voeding etc.

  • Repair shops / maker's spaces (reparatie en maak tools, 3D printing)

  • Tools shop (lenen van doe het zelf / tuin gereedschap en andere consumenten producten met een laag gebruik zoals party-/kampeer tent)

  • Bouw-/doe het zelf winkels (duurzame materialen)

  • Shops met lokale landbouw producten

Met betrekking tot de retail in het algemeen zouden nieuwe inrichting principes kunnen gaan gelden zoals;

  • Andere inrichting en opzet van de winkelstraten. Korter maken door aan begin en eind in te korten en winkels te vervangen door oa wonen of ander sociale functies.

  • De lege winkelruimtes en zeker die van de grote panden (zoals ex V&D etc) ombouwen en opsplitsen naar deels wonen, sport & ontspanning, werken en winkelen.

  • Winkels moeten service bieden en echte ervaringen zijn. Je komt niet alleen winkelen om te kopen maar ook om mensen te ontmoeten, het sociale gevoel te krijgen.

  • Maak winkels ‘spaces for small innovative brands’. Meer delen van ruimte en meer POP UP’s.

  • De huurprijzen en contracten moeten herzien worden naar de nieuwe werkelijkheid.

Wat de corona crisis ons nog meer heel duidelijk heeft gemaakt is dat we zullen moeten consu-minderen. In de nieuwe economie gaat het niet meer om GROEI maar om TOEGEVOEGDE WAARDE. Minder wordt het nieuwe meer > All You Need Is Less!


Artikel ‘Luxury after Covid-19: Changed for (the) Good?Sales could fall up to 35% this year. This crisis may be transforming the luxury industry for good, but it could also be a transformation for the good. (Bron: BAIN & Comp)


Mensen hebben genoeg van afval en verspilling: dat kán ook gewoon niet meer. Maar consu-minderen betekent vooral gedragsverandering. Het gaat niet meer om het kopen van (of in ieder geval het vele malen minder kopen van) die producten:

  • die erg belastend zijn voor de aarde (het goedkope vliegtoerisme)

  • die zeer slecht zijn voor mensen welzijn (zoals lage lonen werkers in de fast fashion)

  • die zeer slecht zijn voor dieren welzijn (zoals de massale vlees consumptie)

  • die van verre gehaald moeten worden (wijn uit Amerika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland)

  • die wel in een (noodzakelijke) behoefte voorzien maar ‘TE’ belastend zijn (denk hierbij aan de SUV’s met grote co2 uitstoot of die extravagante motorjachten die liters diesel verstoken…)

Ook het ‘bezitten van’ verandert naar het ‘gebruiken van’. Dan is het van groot belang om producten te maken die circulair zijn gepro-duceerd, langdurig mee gaan. Producten moeten gemaakt gaan worden om weer te hergebruiken of te repareren, of in te leveren om op een goede manier weer uit elkaar gehaald te kunnen worden. Thomas Rau (architect) heeft in een VPRO Tegenlicht aflevering daar mooie dingen over gezegd!

En daar waar dat alles nog niet helemaal lukt, dan in ieder geval de werkelijke kosten van onttrekken van grondstoffen en het belasten van de aarde compenseren.


Hieronder een recent voorbeeld van de circulaire plannen van de stad Amsterdam.

‘De Gemeente Amsterdam wil in grote stappen naar een duurzame stad en presenteert daarom vandaag (8 april 2020) de strategie Amsterdam Circulair 2020-2025. De strategie moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van het gebruik van nieuwe grondstoffen en materialen en zo bijdragen aan een duurzame stad. Het doel: in 2030 een halvering van het gebruik van nieuwe grondstoffen bereiken, en in 2050 een volledig circulaire economie. (Bron: Website VPRO Tegenlicht)



3 weergaven0 opmerkingen
bottom of page